İslam âlimlerinden biri olarak karşımıza çıkan Koçhisari, Osmanlı âlimlerinin büyüklerinden olarak adını tarihe yazdırmıştır. Sultan II. Murathan zamanında yetişmiş ve o dönemin en önde gelen âlimleri arasında olmuştur. M.1349 (750) senesinde dünyaya gözlerini açmıştır. Doğum yeri konusunda ise herhangi bir bilgiye rastlanılmamaktadır. Lakabına baktığımızda ise kaynaklara göre Alaeddin olduğunu görmekle birlikte gerçek ismine baktığımızda ise yine kaynaklarda Ali bin Musa bin İbrahim er Rumi olduğunu görmekteyiz. İlme olan ilgisi küçük yaşlardan itibaren başlamış ve o dönemin meşhur âlimlerinden de ders almıştır. Yazımızın içeriğinde sizlere bu önemli âlimlerin kim olduğundan da bahsedeceğiz.
Koçhisari ve Hayatı
Koçhisari’nin hayatı konusuna baktığımızda ise onun ilme olan düşkünlüğünü ve bilgisini görebilmekteyiz. Allame Sadedin Teftazani gibi büyük bir âlimin yanı sıra Seyid Şerif Cürcani gibi o dönemin meşhur âlimlerinin derslerine katılmış ve onlardan ilim konusunda çok şey öğrenmiştir. Gerçekten de küçüklüğünden beri ilme ilgisi olduğundan ileri yaşlarda da ilim konusunda daha da bilgili olmak için birçok şehre seyahatler etmiştir. Ve gittiği her yerde de oranın âlimi olarak bilinen şahsiyetlerle görüşmüş ve onlardan da birçok şey öğrenmiştir. Daha sonrasında İran’a gitmiş ve oradaki büyük âlimlerden de ilim konusunda birçok ders almış ve öğrenmiştir. Daha sonrasında Kahire’ye gitmiş oradaki medresede müderrislik görevini üstlenmiş ve yapmıştır.
Koçhisari ve Eserleri
M.1425 (229) senesinde ise Mekke’ye gitmiş ve sonrasında hacca gitmiştir. Her zaman için ilimle çok meşgul olmuş ve bu sayede de oldukça bilgili bir âlim olarak tarihe adını yazdırmıştır. Bir müddet sonra hastalanmış ama iyileşmiştir. M.1437 (841) senesinde ise evindeyken talihsiz bir düşme sonucu hafızanı kaybetmiş ve ardından da hayata gözlerini yummuştur.
Koçhisari’nin eserleri konusuna baktığımızda ise kaynaklarda toplamda üç tane eseri olduğunu görmekteyiz.
- Haşiyetü ala şerh ıs Sad lil miftah başta olmak üzere önemli iki eseri daha bulunmaktadır.
- Esiletü Alaeddin adlı eseri de kaynaklarda yerini almıştır.
- Şerhu evrad iz Zeyniyye adlı eseri de üçüncü eseri olarak karşımıza çıkmıştır.