Ali Bin Sehlİsfehani, büyük İslami bilgin ve evliyası olarak bilinmektedir. Yaşamı boyunca alanında ün kazanmış kariyerinde zirve noktalarıulaşmış çok sayıda sahabeve âlimle tanışma fırsatıyakalayan İsfehani, İslamifıkıh ilmineve İslam bakışaçısına büyük vederin kazançlar sunmaya devam etmiştir. Cüneyd-i Bağdadi, EbuTurabNahşebigibi büyük zat ve İslami âlimle görüşmefırsatı yakalayanbilgin hayatını adeta İslam’a adamıştır. Yusuf el – Benna’nın talebesiolarak büyük bir yankı uyandıran âlim, hadis-i şerif ilminde güvenilir ve başarılı bir yol izledi. Yürüyen bir İslami tefsir kütüphanesiolarakâlim ömrü boyunca İslam’a hizmet etti ve çeşitli zatların hayatı ve eserleri hakkında yorumyapma ve ilmihal tefsiri yapama ayrıcalığına nailoldu.Ali bin Sehl ,Velid bin Müslim, Haccac bin Muhammed, Zeyd bin Ebiz –Zerka,Damra bin Rebia ,Şebabe bin SevvarMüemmil bin İsmail gibi döneminin ve sonrasında gelen genç alimlerin yol göstericisi olarak rivayetlerde bulunmaya devam etti. Duyarlı olduğu kadar bilinçlibir İslami âlimolarak nefsinin emrettiği herve konuya karşı hassasiyetini sürdürdü ve Allah yolunda eser vermeye ve faaliyet esasını geliştirmesini de bildi.
Ali Bin Sehlİstefani İslami Âlim Yönü veSanat Muhtevası
Ali Bin Sehlİstefani; çok konuşmayı sevmezaz sözle çok söz söyleme geleneğinin en iyi yansıtan bir İslami bilgin olarak manevi huzurunu çevresine yansıtmayı bilen ulvi nitelikteki dinbüyüklerindedir. Kelime-i tevhit esasınınhayatına uygulayanve bu manevi değerle arasında sadece izzet perdesiolduğunu savunan âlim, büyük bir huşu içinde yaşamını sürdürdü. Alim,Akıl ile beraber maneviiç huzurun nefsin önüne gelen en büyük kalkan olduğunu her fırsatta dilegetirmiştir. İstefani, bundan sonrasürekli olarak kendini ibadete verdi ve çevresine de İslam’ınelsiz, parlakve nurlu yüzünü toplumun genişkitlelerine yansıtmayı başardı. Heva adı verilen boşisteklerininsanın en büyükadatıcısıolduğunu ifadeeden İslami bilgin, asıl zenginliğinilimde ve İslamfelsefesinde olduğunu dile getirmişve bu duygu vedüşünceleri her fırsatta eser ve çalışmalarında vurgulamıştır.
Övülmeyi fakirlikte, günahsız olmayı günah ve nefsani duyguları terketmekte bulduğunu söyleyen âlim, susmanınerdemine ve Allah’a yaklaşmanın faziletine erişmiştir. Allah’ın velikullarıdışındaona fayda vermeyen tümvarlıklardan uzak durmaya devam eden alim, rahatı aramakta değil, vermekte olduğunugördü. Alimayrıca cömert bir hayatın kişinin heybesindedaha çok sevapve fayda sağlayacağını her fırsatta vurgulamıştır. Âlim kalple olanbağını ve İslam’ın genel çehresini ise : ‘’Kim kalbinianlayışlı bir şekilde muhafazaederse, kap dünyadanve dünya hayatından yüz çevirir, kim de kalbini cehalete boş nefsani arzuve istekle doldurursa okalp aldatıcıve geçicizevklere tabi olur. ‘’ demiştir. Ali Bin Sehlİstefani 261 (m.874)yılında vefat etmiş, hayatınıihlasa İslam’a ve güze ahlak bilincine adamış, ulviniteliklere haiz olmuş dönemin ve asrın enbüyük bilginlerinden olmayı başarmış isimlerindendir.