İslamiyet dini içerisinde en çok tartışma konusu olan başlıklardan birisi de evrim teorisidir. İslam ve evrim teorisi ele alınır, iki konunun da birbirleri ile olan zıtlıkları oldukça fazla tartışılır. Evrim teorisi son yıllarda ülkemizde gündeme gelen konulardan birisidir. Batının büyük bir kesiminde hakim olan evrim teorisinin İslamiyet içerisindeki yeri araştırılmaktadır. Evrim teorisi, adı üzerinde yalnızca teoridir ve kanıtlanmış bir olgu değildir.
Evrim teorisi yıllardır birçok farklı kanıtla desteklenmiş bir konudur. Bu nedenle batıda yaşayan birçok kişi evrim teorisine inanmaktadır. Ancak evrim teorisi sanıldığı gibi İslamiyet ile tamamen zıt düşen bir görüşe sahip değildir. İnanç ile alakalı olmayan bir teori olduğunu açıkça ifade edebiliriz. İslam ve evrim teorisi birbirlerinden bağımsız olarak ele alınması gereken konulardır. İslamiyet’e tarafsız bir şekilde bakıldığı zaman yaratılışın ilk başı ele alınır ve ilk başında Müslümanların bir yaratıcı ele alması ile doğru olarak anılabilmektedir. İlk yaratılışta, yaratılanın zaten Allah tarafından yaratıldığı unutulmamalıdır ve Müslümanlar bu şekilde teoriyi ellerine almalıdır.
Evrim teorisini ele alan kişiler ilk baştaki yaratılışın yalnızca tesadüfen olduğunu savunmuşlardır. Ancak bu durum tartışmaya açık olacak bir konudur. Çünkü İslami açıdan ele alındığı zaman canlılığın ilk başladığı noktada Allah’ın müdahalesi mevcuttur. Bütün canlıları yaratan Allah, evrimin başında da yaratmış ve bu teoride de olması gereklidir. Bu nedenle İslamiyet’te Allah’ın yaratıcılığı kabul edildiği takdirde evrim teorisi kabul edilebilmektedir. Allah evrendeki her şeyin, en küçük ayrıntının bile yaratıcısıdır.
Evrim Teorisi
Evrim teorisi olarak ele alınan oldu, yaratılan canlının zaman içerisinde evrimleşmesi ve değişmesidir. Canlı zaman içerisinde değişir ve başka bir canlı türü olarak doğadaki yerine devam eder. Sürekli olarak her türün değişmesi ve evrim geçirmesi, zaman içerisinde yeni canlı türlerinin de ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu şartların hepsinin olabilmesi için bazı faktörlerin de şartları yerine getirmesi gereklidir.
İslamiyet içerisinde yer alan evrim teorisinde canlıların gerekli olan şartları sağlaması gereklidir. Bu şartlar arasında canlının meydana gelebilmesi için o doğa koşullarına uyumu da oldukça önemlidir. Canlının ortaya çıktığı yere bağlı olarak farklı bir canlı türünün ortaya çıkma ihtimali vardır. Canlının ortaya çıkabilmesi için bütün şartların birbirine zıtlık oluşturmadan uyum sağlaması oldukça önemlidir. Evrimi oluşturan bu koşullar arasında herhangi bir tanesinin eksik olması ve şartı sağlamaması, canlının evrimi için eksiklik yaratacaktır. Canlının evrim geçirebilmesi için bütün koşulların sağlanması gereklidir. Eğer bu koşullardan herhangi birisi eksik olursa evrim için gerekli başlangıç asla sağlanamayacaktır.
Evrim ile İslam birbirlerine zıt değildir ve Allah’ın yaratıcılığı kabul edildiği sürece, evrim teorisi kabul edilebilmektedir. İslamiyet’i derin bir şekilde bilmeyen birçok kişi evrimin, İslamiyet ile zıt olduğu görüşünü savunmaktadır. Modern bir şekilde evrim teorisini savunan kişiler, yaratıcı bir iradeyi kabul ederler.
İslamiyet’te Evrim Teorisi
Allah’a karşı inanç duyan ve inanç duymayan kişiler evrim teorisini savunurken kendilerini ortaya koyarlar. Evrim teorisi üstüne uzun süre tartışma yaratılacak bir konu olarak ele alınmamaktadır. İslamiyet’te evrim teorisinin ters olmadığı, yaratıcının ilk başta etkisi olduğunu savunanlar tarafından ortaya konulmaktadır. Evrim teorisini savunan bazı kişiler, bu teorinin ilk adımında bir yaratıcı olduğunu kabul ederler. Bütün evrim şartları bir yaratıcının müdahalesi sonucu oluşmuştur. Evrimin oluşması için gerekli doğa olayları ve şartların hepsi Yaratıcının etkisi iledir. Bu nedenle İslamiyet ile evrim teorisi zıt değildir.