Fıkıh âlimi olmasının yanında büyük bir tasavvuf alımı olarak tanınan Ali Bin Sadreddin Konevi, Hanefi mezhebinden olup, ilim hayatı boyunca aralıksız olarak çalışmalarını yürütmeyi başardı. Bu kapsamda Bedreddin lakabı ile bilinen bilgin, hayatı boyunca ibadet, din felsefesi ve İslami değerler bakımından olabildiğince faydalı ve kaliteli pek çok esere imza atmayı başardı. Âlim ayrıca ömrü boyunca çok sayıda bilim adamı ve İslami bilgine de kaynaklık ederek onların eserlerini yorumlama ayrıcalığına da mazhar oldu. Ali Bin Sadreddin Konevi, İmam-ı Muhammed Birgivi’nin Birgivi vasiyetnamesi ve Traikat-ı Muhammediye adlı esrelerini büyük bir özveri ve merakla birleştirdi ve toplumun hizmetine bu eserleri şerh ederek sunmayı başardı. Eserlerini yazmaya her defasında hamd ile başlayan âlim, Allah’ın emir ve yasaklarının sevap ve günahı, helal ve haramı ayrıt edebilecek bir idrak ile yaşamını sürdürmeye devam etti. Bu anlayışını da eserlerine yansıtmayı başaran âlim, Eserlerini Allah’a duyduğu şükran, Allah’ın kitaplarına uymanın yanı sıra Hz.Muhammed (S.A.V) ‘in sünnetine uyma düşüncesi ile kaleme aldı.
Ali Bin Sadreddin Konevi İslami Değer Anlayışı ve Eser Temaları
Nimete olan saygısı ve şükür sebebi her defasında sil baştan güncelledi ve vacip olan her konuyu hem hayatına hem de eserlerine taşımayı bildi. İslam edebi ile yetişip öğrendiklerini büyük bir duyarlılıkla İslam adabına yakışır derecede toplumun hizmetine sunmayı bildi. Ali Bin Sadreddin Konevi ayrıca, ham yaklaşımını Kuldan Allah’a, halktan devletin başında yer alan devlet yöneticilerine, fakir tebaadan zengin halk zümresine kadar uzanmaktadır. Bunların en başında gelen ise kulun Allah’a olan hamd vasfı ve sürekli olarak dua ve zekâtla kulun Allah’la bütünleşme vazifesidir. Gün ve aylardan daha parlak, nurlu ve aydınlık olan her kurtuluş evresini Besmelede görmüş. Âlim besmeleyi Cehennemden kurtuluş, Cennete yaklaşma vesilesi ve şereflisi mahlûk olarak yaşamanın en büyük destekçisi olarak besmeleyi görmüştür. Eserlerinde mecaz ve güzel söz kelamına büyük oranda yer veren veli, besmeleyi, Cennete bal, süt su ve tüm içeceklerin hoş kokulu ırmakların, eşsiz incilerden yapılış olan kubbelerin olduğunu dile getirmiş.
Âlim, Kubbe altında besmelelerin yazılarak bir ‘’ he’’ ve üç ‘’mim ‘’ harflerinden aktıklarını söylemiş besmelelerin ve namazın önemine bir kez daha dikkat çekmiştir. Mübah, helal, haram, iyi ahlak, kötü ahlak ve tüm günahların anası olan kibiri büyük oranda hayatından uzaklaştırmayı bilen âlim her fırsatta toplumu bu kavramlar üzerinden eğitmeyi kendine amaç edinmiştir. Makam hırsının kötü ve insan ahlakını yok eden bir duygu olduğunu, ibadet ve şehadet kavramlarımın, iyi ve güzel olan her hissin insan yaşamını en odak noktasında olması gerektiği âlimin en başta üzerinde durduğu konuların başında gelmektedir. Bu kapsamada Peygamber sünneti en başta Allah kelamı ve hayatı İslam felsefesi üzerinden algılama biçim Konevi’nin en büyük destekçisi ve bilgin olma yolundaki kendine ve topluma şifa sunan temalındandır. Ali bin Sadreddin Konevi 1216 yılında (m.1801 ) senesinde vefat etmiş, âlim en büyük vasiyetini İlam bilgin ansiklopedisi niteliğindeki ulvi niteliğindeki eserleri ile ilan etmiştir.