Gerçek adı Müslim bin Haccac bib Müslim el-Kuşeyri en-Nişaburi olan İmamı Müslim, kesin bir kaynak olmasa da H. 206 (bazı kaynaklara göre H. 201, 202 ve 204 olarak geçer) yılında doğduğu sanılmaktadır. Genç taştan itibaren hadis alanındaki çalışmalarına doğduğu kent olan Nişabur’da başlamış, bu yüzden Nisaburi diye anılmıştır. İlk dini eğitimlerini babasından almaya başlamış, daha iyi bir alim olabilmek ve çalışmalarını tamamlayabilmek için önce Horosan’a, daha sonra da Hicaz, Irak, Suriye ve Mısır dahil olmak üzere İslamiyet’in yayıldığı pek çok ülke ve şehri gezmiştir. Horosan’da İshak ibn Rahwiyah ve Yahya ibn Yahya’dan, Ray’de Muhammed ibn Mehran ve Abahsan’dan, Irak’ta Ahmed Hanbel ve Abdullah in Müslimah’tan, Hicaz’da Sa’id ibn Mansur ve Abu Musab’dan, Mısır’da Amr ibn SAved’den hadis ilimleri öğrenmiş ve daha doğduğu kente geri dönmüştür.
İmamı Buhari ve Hocaları Arasındaki Gerginlikleri
İmamı Müslim’in, hadis ilimleri konusundaki en önemli eserlerinden birisi, El-Salih kitabının derlemesidir. Hadis ilmi konusunda kendisini geliştirmek için en çok İmamı Buhari’den yararlanmış, ondan feyz almış ve Sünnilerin altı sünnetinden sahih hadislerinin ikinci kitabı olan Sahih kitabını yazabilmek için ondan aldığı bilgilerden yararlanmıştır. Ebu Ali Neysaburi bu konuda onun için: “Müslim, kitabını yazarken en çok Buhari ve Sahihlerinden faydalanmıştır. Çoğu kaynağa göre Buhari’den aldığı eğitimler olmasaydı, rivayet geleneğine girmeyeceği şeklinde yorumlanır.
Imamı Müslim, Nişabur’a geldikten sonra İmamı Buhari ile tanışır ve ondan ders alma şansına sahip olur. Muslim ve Buhari arasında çıkan anlaşmazlığın sebebi, Kur’anın bir mahlûk olup olmadığı üzerine olmuştur. Bu aynı zamanda Buhari’nin devlet adamlarıyla bazı anlaşmazlıklarına sebep olmuş ve Muhammed ibn Yahya Buhari’nin ziyaret edilmesini yasaklamış ancak hocalarına karşı çok saygılı olan İmamı Müslim kendisinden yana olmuştur. Aynı zamanda bir başka hocası olan Zühlî’nin arası da bu yüzden açılmıştır ve hocasıyla herkesin gözü önünde bir tartışma yaşamış, birdaha onun yanına gitmemiştir.. Bu yasağa sadece Müslim değil, halk da çok fazla rivayet etmemiş ve onu ziyaret etmeye devam etmiştir.