Muhammed Bakır es-Sadr, 1935 yılında Irak’a bağlı Kazımiye kentinde doğdu… Babasını çok küçük yaşta kaybettiğinden dolayı, annesiyle birlikte kardeşleri ile çok büyük sıkıntılar içinde büyümüştür. İlmi bakımından donanımlı bir ailenin mensubudur…
Muhammed Bakır Es-Sadr’ın İlmi Hayatı
Muhammed Bakır Es-Sadr’in ilmi hayatı; ailesinin de etkisiyle oldukça yoğun geçmiştir. Kazımiye’de ilköğretime başlayarak oradan da 1945 yılında ailesini de alarak, çeşitli usul ve fıkıh derslerine katılmıştır. Ünlü İslam alimi bu dersleri, ünlü düşünürlerden almıştır. Ayetullah Şeyh Muhammed Rıza Al-i Yasin ile birlikte Ayetullah Ebül-Kasım el-Hui’den de fıkıh ve usul dersleri alarak sonrasında da yani 15 yıllık öğrenim hayatı sona erdiğinde de kendisi, dersler vermeye başlamıştır.
Irak’ta yaşanan siyasi kargaşalar sonucunda İslam alimi kendisini, koministler ve ulemaların tartışmalarının ortasında bulmuştur. 1960 yıllardaysa ulemalıkla ilgili önemli konuma yükselmiştir. Zamanında ona ders vererek önemli yerlere getiren hocaları, siyaseti bırakmasını onun yerine mercii taklid makamıyla ilgili çalışmalar yapmasını istediler. Hatta fıkıh alanında da, eser yazarak dersler vermesini de istediler. Bu istekler doğrultusunda Muhammed Bakır es- Sadr aktif olduğu siyasetten çekilerek, Necef’te bulunan el-Havzetül-ilmiyye’nin yeniden oluşturulması içinde çeşitli çalışmalara imza atarak, ders kitapları da yazmıştır.
Muhammed Bakır Es-Sadr’ın Eserleri
Muhammed Bakır Es-Sadr’ın eserleri şunlardır:
- Felsefetüna
- İḳtiṣadüna
- Fedek fit-tariḫ
- el-Mealimül-cedide lil-uṣul
- el-İslam yeḳūdül-ḥayat
- Mucez fi uṣulid-din
- Buḥus̱ İslamiyye
- el-Üsüsül-manṭıḳıyye lil-istikra
- Niẓamül-ʿibadat fil-İslam
- Dürus fi ʿilmil-uṣul
Muhammed Bakır es-Sadr’ın en önemli eserlerinden olan, İḳtiṣadüna’da; sosyalizmle kapitalizmin kesinlikle iktisat teorilerini tenkitte bulunduğu ve modern dünyada da özellikle, problemlerin çözülmesinde İslam dininin yetersiz olduğuna dair iddialara cevap vermiştir.
Sadr Felsefetüna isimli eserinde de ünlü alim, Sosyalizmle Marksizm’in temelleştirilmiş tezlerini eleştirmiş ve onların kesinlikle toplumsal sorunların giderilmesinde hiçbir etkisi olmadığına değinmiştir. Toplumun ve fertlerin huzurunun da ancak İslam’ın getirdiği ahlak anlayışı ile mümkün olacağı vurgulanmıştır.
Muhammed Bakır es-Sadr bu eserlerinde aslında şu noktalara değinmeye çalışmıştır: Öncelikle ekonomi doktrininin, İslami konulara dayalı olarak oluşturulmasını vurguladı. Hatta Müslümanları teşkilatlandırarak da, İslam devletini kurma çalışmalarına başladı. Konuyla alakalı kurulan İslam Davet partisinin aylık yayınlanan el-Edva adlı dergisinde de editörlük yaptı…