Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed) Maliki mezhebinin önemli fıkıh âlimi ve evliyalarından biri olarak bilinmektedir. Asıl adı Abdürrahmân bin Muhammed bin Mahlûf es-Se’âlebî el-Cezâyirî olarak bilinmektedir. Fakat künyesinde Ebû Zeyd olarak yazmaktadır. Se’Alebi lakabı ile tanınan bir kişi haline gelmiştir. Aslen Cezayirli olan âlim 1383 yılında doğmuştur. 1470 yılında ise hayatını kaybetmiştir. Se’Alebi’nin doğum ve ölüm yeri hakkında hiçbir bilgi bulunmamaktadır. Se’âlebî oldukça başarılı bir alim olarak tanınmıştır. İlminin üstünlüğü nedeni ve hallerinin iyiliğinde oldukça ittifak halınde bulunmuştur. Birçok kişi tarafından sevilen ve övülen bir âlim alarak tanınmaktadır.
Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed) Yaşamı
Se’âlebî İlim tahsili için Cezayir beldesinden ayrılıp, 1399 yılında Bicâye’ye gelmiştir. Orada yaşayan ilim ve amel sahibi olan en bilgi ve ilimli âlimlerden bazıları ile karşılaşma fırsatı yakalamıştır. Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed) bazı önemli âlimlerin öğrencileri ile bir araya gelme fırsatı yakalamıştır. Burada bulunduğu süre zarfınca ilimle çok fazla ilgilenmiş insanlara ilim öğretmiştir. Birçok âlim ile birlikte çalışmıştır.1470 yılında ise Bicaye’den ayrılarak Tunus’a gelmiştir. Tunus da olduğu süre boyunca birçok alim ile bir araya gelmiştir ve sürekli olarak ilim tahsil etmiştir. Daha sonra da buradan ayrılıp doğuya doru ilerlemiştir. İlk olarak Mısır’a seyahat etmiştir. Mıdır da Bilâlî’den “Buhârî’nin derslerini ve sohbetlerini dinlemiştir. Aynı zamanda diğer birçok âlim ve ilim sahibi kişilerin derslerine katılarak onarlı dinleyerek ilim sahibi olmuştur. Buradan da ayılarak Tunus’a geri dönmüştür. Burada hadis ilmini birçok insana anlatmıştır. Her daim ilim öğrenmeye ve öğrendiklerini de başka kişilere öğretmeye çalışan Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed) yaşamı boyunca sahip olduğu bilgiler ile eserler yazmıştır.
Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed)
Se’Âlebi (Abdurrahmân bin Muhammed) yaşamı boyunca dini açıdan birçok kişiye bir şeyler katmakla devam etmiştir. Aynı zamanda kendine ait bazı eserleri de bulunmaktadır. İşte o eserlerden bazıları şü şekilde sıralanmaktadır:
– Ravdat – ül – envâr ve nüzhet – ül – ahyâr
– Câmi’ul – mühimmât: Fıkıh ilmine dâirdir
– Tukât – üd – dürer
– Cevâhir – ül – hısân fî tefsîr – il – Kur’ân